Vinterns första vurpa plus miljöträning

Tidigare idag tog jag och Liam en runda i ett hundtätt område. Jag har undvikit att gå på trånga cykelvägar eftersom Liam tycker det är alldeles för jobbigt att möta hundar på så nära håll. Nu går hundmöten på vanliga villagator nästan alltid problemfritt så jag tänkte vi skulle utmana oss idag och få lite fler antal på en och samma promenad. Det var dock bara tre hundmöten men alla gick bra, trots att en hund vi mötte gjorde utfall mot oss. Skönt att det går framåt! Liam "skvallrar" bra och tar godiset med mjuk mun. Känner att vi är relativt säkra på hundmöten på villagator i vårat område, så tänker öka svårighetsgraden nu sccessivt och se hur det går. Våra utmaningar blir hundmöten på platser som är nya för Liam, fler hundmöten per promenad och hundmöten med närmre avstånd till den andra hunden. Kommer gå ganska sakta fram så det inte blir ett bakslag som innan. Känner att vi verkligen är på rätt väg nu!
 
Har lyckats vurpa ikull idag för första gången i vinter. Halkade till på en isfläck och föll handlöst bakom Liam som blev jätterädd och skyggade och skällde. Efter att jag halkat började jag skratta för jag tänkte på hur roligt det måste sett ut om någon såg mig. Och JIPPII tyckte Liam som trodde jag låg på backen för jag skulle leka med honom. :) 
 
När husse kom hem från jobbet åkte vi några ärenden och passade på att köpa broddar till mig, inga fler vurpor tack! Vi skulle handla mat och några saker på Jula. Jag passade på att miljöträna Liam som fick följa med. Medan husse var inne på Jula och Willys tränade vi passitivitet och lite roliga tricks. Liam var jätteglad! Han är ju annars ganska försiktig i nya miljöer och när det är mycket "ståhej" men idag gick det superbra, han hade full fokus på mig (och korvbitarna). Nu ikväll ska jag njuta av att jag har en så duktig hund,käka god mat och kolla på ett par avsnitt Dexter. Kan ge en liten hint om att jag längtar till helgen också..! :)
 
Här är broddarna jag köpte idag, endast 89 kr hos Jula.


Kommentarer
Erika

Hej!
Tack för tipset :)
Du har bytt header ;) men den nya var jättefin! En systemkamera kanske man ska önska sig!!

2012-12-10 @ 20:46:24
URL: http://www.williamdeutz.wordpress.com
Erika

Hej!
Tack för tipset :)
Du har bytt header ;) men den nya var jättefin! En systemkamera kanske man ska önska sig!!

2012-12-10 @ 20:46:25
URL: http://www.williamdeutz.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Deming´s Liam Dice

Livet med en Engelsk springer spaniel

RSS 2.0