Progressiv förstärkning

Jag vill tipsa alla hundägare (och icke hundägre) att läsa om Progressiv förstärkning. När jag träffar på "hundfolk" lite här och var kan jag inte sluta att förvånas över deras sätt att vara mot deras hundar. Något jag särskilt reagerar på är hur endel beter sig vid hundmöten, kanske för att vi själva jobbar mycket med det. Igår till exempel, när Liam och jag var ute och gick och mötte någon typ av labradorkorsning och dens husse. Hunden skällde mot Liam och såg otroligt stressad ut, husse skrek "Sitt!!", "Nu håller du käft!", "Skärp dig!!", "Sitt!", "TYST!" och ryckte samtidigt i kopplet. När vi gått förbi (Liam var jätteduktig och "skvallrade" jättebra) skriker labradorkorsningens husse "NU GÅR VI!", med samma arga ton som innan trots att hunden då var tyst och satt lugnt ner. Sedan drog hunden iväg och husse halkade efter, de hade noll kontakt. Önskar att han någon dag kommer i kontakt med progressiv förstärkning.
Länken till ett jättebra inlägg om Progressiv förtärkning hittar du HÄR.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Deming´s Liam Dice

Livet med en Engelsk springer spaniel

RSS 2.0